Adverteren via Google Adwords kan veel opleveren, maar het kan je ook veel geld kosten dat je nuttiger had kunnen besteden. Als je effectief wilt adverteren, zorg je er voor dat AdWords inschakelen de laatste stap is in je traject om nieuwe klanten te krijgen.
Je doet er verstandig aan om eerst de volgende zaken op orde hebben:
1. Een optimaal gebruiksvriendelijke website
2. Landingspagina’s voor je belangrijkste producten of diensten
3. SEO verwerkt in je voornaamste pagina’s
1Optimaal gebruiksvriendelijke website
Zoals dat voor iedere marketingactie geldt, moet eerst je site op orde zijn. Want: ‘Te veel gedoe is weg klikken.’ Dit betekent dat jij of je websitebouwer moet zorgen voor:
2 Landingspagina’s
Goede landingspagina’s sluiten naadloos aan bij de zoektocht van mensen die jouw product zoeken. De informatie is gaat altijd over één onderwerp, is heel specifiek, en nodigt je bezoeker in één oogopslag uit om actie te ondernemen (bestellen, aanmelden, doorklikken naar meer informatie/naar de zoekfunctie). Bij deze pagina’s wordt ook veel aandacht besteed aan SEO (zoekmachine-optimalisatie). Dit vergroot ten eerste de kans dat je pagina gevonden wordt. Bovendien bepaal je zo zelf hoe de snippet eruit ziet: het stukje tekst dat samen met de URL van je pagina in de lijst zoekresultaten wordt getoond.
3SEO voor je belangrijkste pagina’s
Zorg ervoor dat in ieder geval bij je homepage de SEO goed is ingesteld, met de juiste zoekwoorden. Heb je meerdere pagina’s die over één van je diensten/producten gaan? Pak ook bij deze pagina’s de SEO aan om zo goed mogelijk gevonden te worden als mensen een dienst of product zoeken als dat van jou.
TIP: Hoe relevant zijn je zoekwoorden?
Dat je de juiste zoekwoorden in zowel landingspagina als advertentie moet gebruiken, spreekt eigenlijk vanzelf. Het zoekgedrag van mensen verandert voortdurend, waardoor het verstandig is regelmatig te onderzoeken of jouw zoekwoord of -term nog wel de juiste is. Feitelijk is een zoekwoordenonderzoek ook een marketingonderzoek. Hiermee sla je dus twee vliegen in één klap!
En dan nu: AdWords?
Pas wanneer je de bovenstaande punten op orde hebt, is het tijd om na te denken over een campagne. Goede SEO zorgt er trouwens automatisch voor dat je hoger komt in de organische zoekresultaten en het is niet zo dat mensen altijd de advertenties bekijken. Het is daarom de moeite waard om wanneer je de bovenstaande voorwaarden in orde hebt gemaakt een pauze in te lassen en te kijken of er meer mensen op je website komen. Dit kun je precies volgen via Google Analytics. Zo heb je ook een goede nulmeting wanneer je besluit te gaan adverteren en weet je dus precies wat je advertentie je op moet gaan brengen.
OffertegesprekJouw SEO
We bespreken graag met je wat we kunnen doen om de Google resultaten van je website te verbeteren.Offertegesprek
Zoals dat voor iedere marketingactie geldt, moet eerst je site op orde zijn. Want: ‘Te veel gedoe is weg klikken.’ Dit betekent dat jij of je websitebouwer moet zorgen voor:
Goede landingspagina’s sluiten naadloos aan bij de zoektocht van mensen die jouw product zoeken. De informatie is gaat altijd over één onderwerp, is heel specifiek, en nodigt je bezoeker in één oogopslag uit om actie te ondernemen (bestellen, aanmelden, doorklikken naar meer informatie/naar de zoekfunctie). Bij deze pagina’s wordt ook veel aandacht besteed aan SEO (zoekmachine-optimalisatie). Dit vergroot ten eerste de kans dat je pagina gevonden wordt. Bovendien bepaal je zo zelf hoe de snippet eruit ziet: het stukje tekst dat samen met de URL van je pagina in de lijst zoekresultaten wordt getoond.
Zorg ervoor dat in ieder geval bij je homepage de SEO goed is ingesteld, met de juiste zoekwoorden. Heb je meerdere pagina’s die over één van je diensten/producten gaan? Pak ook bij deze pagina’s de SEO aan om zo goed mogelijk gevonden te worden als mensen een dienst of product zoeken als dat van jou.
TIP: Hoe relevant zijn je zoekwoorden?
Dat je de juiste zoekwoorden in zowel landingspagina als advertentie moet gebruiken, spreekt eigenlijk vanzelf. Het zoekgedrag van mensen verandert voortdurend, waardoor het verstandig is regelmatig te onderzoeken of jouw zoekwoord of -term nog wel de juiste is. Feitelijk is een zoekwoordenonderzoek ook een marketingonderzoek. Hiermee sla je dus twee vliegen in één klap!En dan nu: AdWords?
Pas wanneer je de bovenstaande punten op orde hebt, is het tijd om na te denken over een campagne. Goede SEO zorgt er trouwens automatisch voor dat je hoger komt in de organische zoekresultaten en het is niet zo dat mensen altijd de advertenties bekijken. Het is daarom de moeite waard om wanneer je de bovenstaande voorwaarden in orde hebt gemaakt een pauze in te lassen en te kijken of er meer mensen op je website komen. Dit kun je precies volgen via Google Analytics. Zo heb je ook een goede nulmeting wanneer je besluit te gaan adverteren en weet je dus precies wat je advertentie je op moet gaan brengen.