fotograafGoed beeldmateriaal op je website is cruciaal: het is het eerste dat bezoekers van je website registreren. Dat geeft je veel mogelijkheden. Met beeld kun je snel iets laten zien van je bedrijf, en geef je je bezoekers ook direct een gevoel over je bedrijf. Ook bij andere digitale media is beeld van groot belang. Op je LinkedIn profiel is een goede foto van jou zelf bijvoorbeeld belangrijk, en in je nieuwsbrief geeft het beeld dat je bij je tekst plaatst de eerste indruk van de inhoud (en, opnieuw, van je bedrijf). Kortom, beeld is iets waar je goed over moet nadenken. Foto’s zijn het meest gebruikte beeld, daarom geven we in deze serie posts eerst de belangrijkste aanknopingspunten voor het gebruik van foto’s.

bolletjesWaarom foto’s?

‘Waarom zou ik eigenlijk foto’s of ander beeldmateriaal gebruiken, mensen kunnen toch lezen?’, vraag je je misschien af. Natuurlijk lezen mensen, maar we leven in een beeldcultuur en mensen nemen beeld heel snel waar, veel sneller dan tekst. Dus om je boodschap snel over te brengen heb je beeld nodig. Beeld dat past bij je boodschap. Wat er op je foto’s staat kan van alles zijn. Het hangt af van wat voor bedrijf je hebt en wat je wilt laten zien.

bnolletjesVuistregel:

Foto’s moeten passen in de stijl van je website, oftewel je huisstijl. Dus foto’s die jij mooi vindt hoeven niet per se ook mooi te zijn voor je site! Die prachtige vakantiefoto zou wel eens volstrekt ongeschikt kunnen zijn voor je site!

Een paar vragen die je kunnen helpen om te beslissen of een foto passend is:

  • Welk beeld past bij mijn product of dienst?
  • Hoe laat ik mijn producten zien op mijn website?
  • Past er een beeld bij mijn diensten?
  • Welk beeld past bij de sfeer van mijn bedrijf en mijn website?
  • Is het nodig dat ik (en mijn medewerkers) met een foto op de website staan?

Het is goed je te realiseren dat de foto’s geen letterlijke beeld hoeven te geven van je bedrijf. Je kunt foto’s heel goed gebruiken om associaties bij jouw bedrijf te geven en een sfeer neer te zetten.

nog meer bolletjesWie maakt de foto’s

Als je  besloten hebt dat er foto’s op je site moeten komen, dringt de vraag zich op wie die foto’s gaat maken. Er zijn vele mogelijkheden. Jijzelf, je man, je vriendin, een professionele fotograaf ……..

Het beste is natuurlijk een professionele fotograaf in de hand te nemen. Het is heel belangrijk dat hij/zij weet waar de foto’s voor gebruikt zullen worden en de formaten die hij dan moet aanleveren. Een portret in de brede kop van een site moet bijvoorbeeld heel anders gemaakt worden dan een portret in een pagina. De brede sliders die we op het ogenblik veel zien vereisen überhaupt veel nadenken over de foto.

Dat betekent dat je fotograaf en je webbouwer met elkaar moeten overleggen. Wij zijn enthousiast over Enith van Tongeren

Mocht je zelf je foto’s willen maken dan vereist dat niet alleen fotografische vaardigheden, maar ook een kritische blik. Je moet naar je foto’s kunnen kijken met de blik van een buitenstaander, en dat is niet eenvoudig. Je kunt die kritische evaluatie ook aan je webbouwer overlaten. Wees voorbereid, want die kan jouw mooie foto’s afkeuren. Daar moet je wel tegen kunnen!

Als je goede bekenden je foto’s laat maken is het soms heel moeilijk om ze kritisch te evalueren. Immers je wilt de goede relatie niet verstoren!

Kortom: wie maakt de foto’s? Stel jezelf de volgende vragen:

  • Welk budget heb je over voor supergoede foto’s?
  • Hoe goed kan je zelf fotograferen?
  • Ben je in staat als een buitenstaander naar je foto’s te kijken?
  • Hoe goed kan je goede bekende fotograferen?
  • Durf je foto’s die goede bekenden hebben gemaakt kritisch te evalueren?

box1Vervolg

In een volgend blog meer over de kwaliteit van foto’s.

Wij helpen je graag!

De Websitewinkel biedt ondersteuning bij het gebruik van beeld op je website. Wij werken samen met Portret in Bedrijf, dat gespecialiseerd is in fotomateriaal voor bedrijven, in drukwerk en op websites.

Graag kontakt over mijn beeldmateriaal

De foto's op je website

Je wilt graag het beeldmateriaal op je website kritisch evalueren? Neem kontakt met ons op.
Graag kontakt over mijn beeldmateriaal