mailchimp-logoHoe maak je een goede e-mail nieuwsbrief? Wij zijn fan van Mailchimp. Een gratis online programma waarmee je mooie, responsive e-mail nieuwsbrieven kunt maken. Je maakt het zo simpel of zo ingewikkeld als je wilt. Met een mooie lay-out die past bij je huisstijl en al je contacten die je direct naar Mailchimp importeert. Je kunt het maken van je nieuwsbrieven aan ons uitbesteden, dan maken wij samen een communcatieplan. Hierna alvast enkele tips.

Hoe maak je goede e-mail nieuwsbrieven?

Stel per nieuwsbrief een duidelijk doel

Dus, wat is het doel van je nieuwsbrief? Meestal is dat je (potentiële) klanten attenderen op hetgeen je aanbiedt. Wellicht een speciale aanbieding. Je wilt verkopen – nieuwsbrieven zijn immers vaak een marketinginstrument. Dus je wilt dat ze van de nieuwsbrief zo snel mogelijk doorklikken naar je website met je aanbod. Natuurlijk wel direct naar de juiste pagina, want je wilt niet dat ze verdwalen en daardoor afhaken.

Is jouw doel informeren, zonder commerciële achtergrond, ook dan wil je dat ze doorklikken naar je site, want daar heb je alle ruimte om je informatie uitgebreid toe te lichten.

Maak je teksten kort & krachtig

Een goede nieuwsbrief is kort. Heb je veel te melden, dan kun je beter wat vaker mailen met korte berichten, dan één keer met een lange mail. Niet iedereen heeft tijd om je nieuwsbrief te lezen, dus beperk je aanbod per keer.
Dus je nieuwsbrief bevat slechts kleine ’teasers’, geen uitgebreide teksten.

Leid lezers door naar je website

Met ‘call-to-actions‘ (van die buttons waar je op kunt klikken) verleid je lezers om door te klikken en op je site verder te lezen. Want op je website heb je uitgebreid de mogelijkheid om ze te informeren. Je kunt zelfs speciale ‘landingpages’ maken op je website, waar lezers van je nieuwsbrief op terecht komen. Zo bedien je ze pas echt goed! En hoe beter jij ze bedient, hoe groter de kans dat ze bij jou aankloppen voor een dienst of product.

Maak nieuwsberichten die aandacht trekken of waar lezers iets aan hebben

De meeste aandacht trek je als je iets ‘weggeeft‘. Heb je een leuke tip, een mooie aanbieding of een gek verhaal? Dat vinden lezers interessant. Daar klikken ze op door. Ze klikken niet door op droge informatie over een nieuwe dienst die je hebt toegevoegd aan je scala. Verleid je lezers!

Probeer het een paar keer uit en check wat werkt

Stel jezelf ten doel enkele typen nieuwsbrieven te versturen en check dan de response. Dat kan allemaal via het panel van Mailchimp. Daar kun je zien of mensen de e-mail openen, of ze doorklikken en hoeveel dat er zijn. Zo krijg je zicht op welke manier van benaderen jouw klantgroep aanspreekt.

 

box4Wij helpen je graag!

Heb je nog nooit eerder een e-mail nieuwsbrief gemaakt? Boek VIP websupport. Van helpen wij je met de eerste stappen.
Heb je al vaker met Mailchimp gewerkt en wil je wel eens de puntjes op de i zetten? Ook dan is VIP websupport handig!

Natuurlijk kun je ook het hele proces of delen ervan uitbesteden aan de Websitewinkel. Wij hebben ruime ervaring in marketing met Mailchimp, dus je bent bij ons aan het goede adres! Neem voor meer informatie contact met ons op.

Info over Mailchimp workshops

Workshop Mailchimp

Opstarten met of verdiepen in e-mail marketing met Mailchimp? Kom naar onze Mailchimp workshop!
Info over Mailchimp workshops