Websitewinkel-nieuwe-site2Vraag je je af: hoe lang gaat een website mee? Twee tot drie jaar! Google er maar eens op en je zult zien dat wij niet alleen staan in deze mening.

Ja maar, denk je, ik heb nog niet zo lang geleden veel geld uitgegeven aan een nieuwe website, daar wil ik wel een tijdje mee doen. Helaas, wij moeten je teleurstellen. Je website is net zo aan verandering onderhevig als bijvoorbeeld je smartphone. Die wisselt vast ook elke twee of drie jaar en kost ook best een aardig bedrag. Alhoewel je dat soms niet door hebt, omdat het toestel meestal verrekend zit in je abonnement.

Websites steeds sterker ingezet als marketinginstrument

Websites vallen net als smartphones onder de technieken die nog steeds sterk in ontwikkeling zijn. In de 15 jaar die wij nu al websites bouwen, is de techniek zeker elke twee jaar verandert. Daarmee veranderde ook telkens het scala aan mogelijkheden hoe websites ingezet kunnen worden als marketinginstrument.

De Websitewinkel helpt je graag bij het effectief inzetten van je website. Je wilt immers ook profijt hebben van je investering. Juist daarom is het belangrijk mee te gaan in nieuwe ontwikkelingen.

Wat is er van invloed op de levensduur van je website?

Wil je weten waardoor het komt dat je een website elke twee of drie jaar moet vernieuwen? Oftewel, wat dan de (recentere) ontwikkelingen zijn in websites?

bnolletjes

Content first, design is daarvan afgeleide

Viel je een aantal jaar geleden nog op door een apart design en bijvoorbeeld fancy Flash extra’s. Tegenwoordig gaat het over content. De inhoud en de werking van jouw website zijn het meest belangrijk. Pas daarna komt hoe het eruit ziet. Mensen willen immers op het internet snel vinden wat ze nodig hebben. Wil je niet achterlopen op jouw concollega’s? Dan zorg je voor goede content. Lees ook onze tip over goede content.

Gevolg voor jouw website: wat is leidend bij jouw huidige website? Content of design? Advies: bijblijven en jouw inhoud blijven aanpassen op wat gebruikers zoeken. 

bnolletjes

Zoekstrategieën van gebruikers, reactie van zoekmachines

Dus gebruikers van het internet willen snel vinden wat ze willen weten of afnemen. Daarom scherpen zoekmachines hun zoekalgoritmen steeds verder aan, zodat zij precies die content aanbieden als zoekresultaat die gebruikers willen hebben. Zoekmachines hebben immers ook een commercieel oogmerk: ze willen goed in de markt blijven.
Gevolg is dat websites zich moeten aanpassen aan wat de zoekmachines (die dus weer de gebruikers bedienen) voorschrijven. Wij kunnen je vertellen dat bijvoorbeeld Google heel vaak met wijzigingen komt. Meer details? Lees het Google blog (beetje technisch, hoor).

Gevolg voor jouw website: tips en trucs voor de zoekmachineresultaten wijzigen vaak, dus moet je die ook op jouw website blijven verwerken. Alhoewel het tijdperk van de echte ’trucs’ voorbij is. Goede content is gewoon het beste. 

bnolletjes

Type beeldscherm: desktop, laptop, tablets & smartphones in allerlei formaten

Weet je nog, 15 jaar geleden? Toen had jij ook vast zo’n computer met een klein beeldscherm. Daarna kwamen de grote beeldschermen en de nog grotere beeldschermen. Tussendoor waren er ook nog palmtopjes, die zijn geruisloos van het toneel verdwenen 😉
Vervolgens het tijdperk van de laptops in allerlei formaten. En sinds een aantal jaar de tablets en smartphones, ook in bijna ontelbaar verschillende beeldschermformaten.

Vanuit technisch oogpunt hebben al die verschillende beeldschermformaten enorme consequenties. Een jaar of vijf geleden kon je nog wel uit de voeten met één formaat website. Maar dat is inmiddels voorbij. Wil je als aanbieder meetellen, dan zorg je ervoor dat jouw website goed leesbaar is op alle beeldschermen. Een aantal jaar geleden werden er speciale mobiele websites ontwikkeld – dan kon je heen en weer switchen. Grotere aanbieders ontwikkelen tegenwoordig apps (NS, Marktplaats, Weeronline etc.), zodat je hun aanbod altijd goed kunt zien op je smartphone of tablet. Voor de minder kapitaalkrachtigen onder ons is er ook een hele goede oplossing: een responsive website. Dit filmpje legt je uit wat responsive is.

Sinds 21 april 2015 worden niet-mobielvriendelijke websites door Google (en andere zoekmachines) veel lager gescoord. Waarom? Zoekmachines willen hun gebruikers goede service bieden. Zoekresultaten aanbieden met daarin websites die je op je mobiel niet goed kunt lezen, vinden zij geen goede service. Zeker niet nu het internetgebruik op smartphones al groter is dan op de desktop.

Gevolg voor jouw website: dus als jouw website mobielonvriendelijk is, dan is het echt tijd om je site een facelift te geven, anders eindig je onderaan de zoekresultaten! Test je site op Google. Voor uitgebreide uitleg, lees onze tip over responsive websites

bnolletjes

Trends in webdesign

Ach, en dan de designtrends. Net als in kleding verandert ook de ontwerpmode. Je ziet het eveneens aan logo’s van bedrijven. Dat hoeven wij je hier niet uit te leggen. Dat is ‘fact of life’.

Gevolg voor jouw website: je hoeft niet aan de nieuwste mode mee te doen. Maar als er een oude techniek ten grondslag ligt aan jouw ‘old fashioned design’, tja, dan zouden wij toch een vernieuwing adviseren. 

bnolletjes

Verbeterde techniek van websites

Websitewinkel-nieuwe-siteWij schreven het hierboven al. In de afgelopen 15 jaar dat wij websites bouwen, is de techniek zeker elke twee jaar veranderd en verbeterd. Net als de techniek van televisies, autos, telefoons etc. innoveert, zo vernieuwt ook de webtechniek. Apparaten worden beter, websites krijgen meer mogelijkheden. Natuurlijk gebruik je de nieuwe technieken. Je kijkt toch ook niet meer naar die oude zwart-wit televisie?

Gevolg voor jouw website: blijven hangen in een oude techniek (ook al is die maar drie jaar oud) is onverstandig. Niet alleen doe je jezelf en jouw promotiemogelijkheden tekort, ook de bezoekers van jouw website zullen meteen zien dat je site niet de opties biedt die ze elders wel gewend zijn. Dat staat niet professioneel. Dus een gemiste kans. 

bnolletjes

Verbeterde functionaliteit van websites

Eigenlijk het verlengde van de verbeterde techniek. Zeker als je gebruik maakt van een WordPress website (zie onze uitleg over WordPress websites, wij maken ze graag), is er wereldwijd heel veel te krijgen aan mooie functionaliteiten voor je website: contactformulieren, webshops, delen met social media, automatisch meerdere talen, evenementen agenda, boekmodules, kortom te veel om op te noemen. Met websites kun je dus steeds meer. En het is door de grote WordPress community ook nog betaalbaar, omdat er zoveel afnemers zijn.

Gevolg voor jouw website: de mogelijkheden zijn eindeloos. Wat wil je bereiken met je website? Vertel het ons en wij adviseren je. Laat je website niet langer een verstofte digitale folder zijn, maar zet hem werkelijk in voor jouw promotie!

bnolletjes

Effectiviteit van je website – bereik je er wel mee wat je wilt bereiken

Dus, is het een verstofte digitale folder? Een jaar of vijf, tien geleden waren websites vaak digitale folders. Maar de mogelijkheden zijn tegenwoordig veel groter, beter betaalbaar, makkelijker te implementeren en leuker om te doen. Dus laat geen kansen liggen.

Gevolg voor jouw website: fantaseer over wat je zou willen bereiken. Wij helpen je daarna met de vertaling naar je website. Neem gerust contact op voor een adviesgesprek. 

 

Informeer mij over vernieuwing van mijn website
Wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor een facelift van jouw website? Neem contact met ons op, wij adviseren je graag!
Informeer mij over vernieuwing van mijn website