veel social mediaSocial Media zijn niet meer uit onze samenleving weg te denken. Informatie en nieuws verspreiden zich hier ongelooflijk snel. Via social media leren we van elkaar en ontdekken we het laatste nieuws. We delen er van alles dat we interessant of leuk vinden, en leren allerlei nieuwe mensen kennen. En we maken graag gebruik van acties via de social media. Daar spelen steeds meer ondernemers op in. Ook jij kunt een graantje meepikken van de mogelijkheden van social media. Alleen: waar kies je uit? Je kunt immers niet alles inzetten, want je moet ook je werk nog doen…

Welk platform past bij jou?

LinkedIn, Facebook, Twitter, Pinterest, YouTube, Google+, Instagram… Het universum van de social media dijt steeds verder uit. Sommige ken je al, andere zijn je misschien nog volslagen onbekend. Hoe kun je hier uit kiezen? Hieronder hebben we een paar overwegingen voor je op een rijtje gezet. Maar het allerbelangrijkste is dat je kiest voor het platform dat jij leuk vindt.

Waar maken je (potentiële) klanten gebruik van?

Wie zijn je klanten? Welke leeftijdsgroep(en) hebben ze? Wat zoeken ze op de social media?
Alle mensen horen graag ergens bij. Ze willen onderdeel zijn van een bepaalde groep. Deze groep kan dezelfde interesse hebben of bijvoorbeeld bij elkaar in de buurt wonen. Naar mensen uit onze groep luisteren we sneller dan naar een volslagen vreemde. Kijk maar eens naar jezelf: ook jij luistert vast liever naar de aanbeveling van iemand die je kent (en vertrouwt). Als hij/zij ergens  producten en diensten haalt, ben je sneller geneigd om dit ook te doen.

SoMeTop5

SoMeOverige
(beeldmateriaal met dank aan Marketingfacts)

Welk social medium is het beste voor jouw branche?

Op welke social media jouw branche de meeste respons kan verwachten, is onderwerp van veel onderzoek. Een voorbeeld is de reisbranche: op dit moment leveren advertenties en bekendheid via Facebook het meeste op. Dus als je in die branche zit dan is de keuze snel gemaakt. Het is een beetje een natte vinger, maar een simpele stelregel is, dat branches die zich richten op de vrije tijd en interesses van mensen via Facebook een goed kanaal hebben, terwijl zakelijke diensten veel meer bij LinkedIn op hun plek zijn. Maar let op: net als alles op internet is ook dit aan verandering onderhevig.

Wie wil je bereiken?

Dit is natuurlijk de hamvraag. Wie is jouw klant? Hoe ziet hij/zij eruit? En vooral: waar haalt hij/zij de online informatie vandaan waar jouw bedrijf op aansluit? Ook dit wordt natuurlijk voortdurend onderzocht. De kunst is, om die informatie voor jouw bedrijf boven water te krijgen. Wellicht stelt jouw branche-organisatie deze informatie beschikbaar, of vind je je antwoorden door er eens goed naar te Googelen. Maar wat altijd werkt is dit: vraag het aan je bestaande klanten, en ga “gluren bij de buren”: hoe en waar doen je collega’s dit?

Tot slot: maak contact

Welk social media platform je ook kiest: ga het gesprek aan. Vertel jouw verhaal en durf vragen te stellen. Wat mensen ook zeggen, blijf altijd in gesprek. Duik niet onder als je een negatieve reactie krijgt! Reageer altijd: op positieve geluiden én op negatief commentaar. Als je dit goed doet, kun je er uiteindelijk je voordeel mee doen. Dus ga aan de slag. Je zult merken dat het echt leuk is om jouw dienst of product te delen met anderen.

Meer weten?

Speciaal over dit onderwerp organiseren we op 31 maart een (gratis) Learn & Do ochtend. Marika leert je dan nog veel meer over social media, en je gaat ook zelf aan de slag.

Wij helpen je graag!

De Websitewinkel biedt ondersteuning bij social media marketing. Met een communicatieplan, tekst & beeld en het uitvoeren van je marketingacties op Facebook en andere social media. Wil je het graag zelf (deels) onder de knie krijgen, volg dan een workshop Social Media. Elke tussenvorm is ook denkbaar: bijvoorbeeld wij helpen je plannen en goede acties verzinnen, jij voert ze uit.
Neem voor meer informatie contact met ons op.