Afhaken bij de kassa: waarom doen mensen dat?

0nline kopenIn een stenen winkel moet je het heel bont maken, willen je klanten bij de kassa alsnog afhaken. Bij een webshop lopen mensen veel vaker weg, ook nadat ze je product al in hun winkelwagentje hebben gelegd. Gebeurt dit veel bij jouw webshop? Dan hebben wij een paar tips voor je.

Stel, een potentiële klant heeft jouw product al in zijn virtuele winkelwagen gelegd. Vervolgens verdwijnt hij van je site zonder daadwerkelijk tot de aanschaf te zijn overgegaan (en dit weet jij natuurlijk doordat je je Google Analytics regelmatig bestudeerd :)). Blijkbaar is je klant toch nog van mening veranderd. Maar hoe? En waarom? Wat is er gebeurd? En wat kun jij er aan doen om je klant binnenboord te houden?

bnolletjes

Wel of niet kopen: dat is de vraag

Natuurlijk is het allereerst van belang dat jouw product aanslaat bij je klanten. Je moet je klanten kennen, weten wat ze willen, en hoe je dit het beste aan hen kunt presenteren. Maar er is meer dat de beslissing van je klant beïnvloedt: de inrichting van je winkel en met name je betaalprocedure spelen mee bij  de uiteindelijke beslissing van je klant om wel of niet af te rekenen.

bnolletjes

Je webshop

Kijk nog eens kritisch naar je webshop en stek jezelf de volgende vragen:

  • Ziet mijn webwinkel er echt aantrekkelijk uit?
  • Is het prettig om gewoon wat rond te neuzen in de webshop?
  • Kan mijn klant gemakkelijk vinden wat hij zoekt?
  • Is de informatie over het product helder en aantrekkelijk?
  • Is die informatie ook goed te vinden?
  • Is mijn webshop snel genoeg?

nog meer bolletjes

Je betrouwbaarheid

Klanten letten steeds beter op de betrouwbaarheid van webwinkels. Er zitten immers beunhazen tussen. Zorg dat jouw winkel niet op die van een beunhaas lijkt:

  • Zorg voor heldere informatie over het product, garanties, verzenden en retoursturen.
  • Zorg als het even kan voor een keurmerk (Bijv. Van Thuiswinkel)
  • Last but not least: zorg voor een duidelijke, vlotte betaalprocedure

bnolletjes

De betaalprocedure:

De betaalprocedure is zo belangrijk, dat hij apart aandacht verdient. Een goede betaalprocedure draait om vertrouwen en gemak.

Vertrouwen

Vertrouwen win je met een veilige betaalprocedure die hetzelfde ‘voelt’ als jouw website: zorg dat de stijl van de procedure aansluit bij de stijl van je website, ook als je gebruik maakt van een externe dienst voor de betalingen. En zorg voor goed beveiligde betalingen door deze te laten plaatsvinden op een https webadres.

Gemak

  • Je betaalprocedure mag niet meer dan 4 tot 5 heldere stappen bevatten. Gebruikelijk zijn de volgende stappen:
  1. Winkelwagen
  2. Uw gegevens
  3. Uw betaling
  4. Bedankt
  • Een statusbalk waar klanten precies kunnen zien hoe ver ze zijn is een aanrader.
  • Vraag niet om meer informatie dan nodig is: vraag je klanten dus niet het hemd van het lijf.
Ik wil advies over mijn webshop
Wil jij weten hoe je webshop beter kan werken?

Neem contact met ons op voor een afspraak; we helpen je graag verder.

Ik wil advies over mijn webshop