personaOf je nu een website laat maken, nieuwsbrieven verstuurt, een social media campagne start of folders laat drukken, als het goed is stel je jezelf steeds dezelfde vraag (en anders stellen wij hem wel). Die vraag luidt: wie is mijn klant?

Welke vorm je communicatie ook aanneemt, je wilt je klanten er mee bereiken. Dus voordat je gaat nadenken over bijvoorbeeld de kleuren van je website, is het zinnig om eerst te bedenken wie je met die website wilt bereiken. Wanneer je dat eenmaal scherp voor ogen hebt, heb je een goede basis om keuzes te maken over het type teksten op je website, de foto’s, de kleuren en verdere vormgeving.

bolletje

Geef je klanten smoel met een persona

Om je een goed beeld te vormen van je klanten, is het handig met persona’s te werken. Een persona is een archetype van een klant. Om een persona te maken verdiep je je in allerlei karakteriseringen van 1 type klant. Alle informatie zet je overzichtelijk op papier. (Misschien vind je het prettig om te werken met een groot vel aan de muur?) Je kunt natuurlijk ook foto’s gebruiken.

Meestal is het handig om tussen de twee en vier persona’s te maken. Van ieder persona vorm je je een zo nauwkeurig mogelijk beeld: is het een man of een vrouw? Wat is zijn/haar leeftijd? Hoe ziet hij/zij er uit? Waar woont deze klant? In wat voor auto rijdt hij? Welke krant leest zij? Welke televisieprogramma’s kijkt hij/zij? Welke social media gebruikt deze klant? Wat voor hobby’s heeft hij? Als je het prettig vindt, kun je je persona een naam geven. Je kunt hem zelfs letterlijk smoel geven met een foto van iemand die helemaal aan jouw klantbeeld voldoet.

 

bolletjes

Hoe spreek jij je klant het beste aan?

Wanneer je eenmaal een goed beeld hebt van je klant, is de volgende stap te bedenken welke taal je klant spreekt. De eerste vraag die wij altijd stellen luidt: is het een u-klant of een jij-klant? Oftewel, spreek jij je klanten aan met je of met u? En hoe is het overige taalgebruik van je klant? Gebruikt je klant veel vakjargon of spreekt hij juist eenvoudig Nederlands? Welke woorden geven de waarden weer die voor jouw ideale klant belangrijk zijn? Is dat bijvoorbeeld betrouwbaarheid, flexibiliteit, humor of creativiteit? Met welke vraag gaat jouw ideale klant op zoek naar jouw bedrijf? Wat voor oplossing zoekt hij? Welke emotie zit er achter de oplossing die je klant zoekt? Welke beleving en verwachtingen horen hierbij? Hoe zoekt hij hiernaar? Zoekt hij op internet, en zo ja, welke woorden gebruikt hij om jouw type bedrijf te vinden? Dit zijn allemaal aspecten die samen de ‘tone of voice’ van je teksten en de uitstraling van je website/folder/nieuwsbrief bepalen.

 

bolletjes

Conclusie

Dit blog staat bol van de vraagtekens. We hopen dat deze vragen jou op weg helpen om persona’s te maken voor jouw bedrijf. Zodat je een goede basis hebt voor al je communicatie.

Ja, ik wil hulp bij het maken van persona
Wil jij samen met ons persona's maken voor jouw bedrijf?

Neem contact met ons op. We helpen je natuurlijk graag.

Ja, ik wil hulp bij het maken van persona