bnolletjes

De elevator pitch: doelgericht & vraaggericht, zelfbewust, direct tot de kern, authentiek

kort-en-duidelijkJe hebt er vast wel over gehoord: de elevator pitch. Een marketingbegrip. Stel, je werkt bij een groot bedrijf, je wilt promotie, plotseling sta je in de lift met de directeur. Nu is je kans, je hebt 30 seconden de tijd om jezelf zodanig te profileren dat je die leuke baan krijgt. Voilà, de elevator pitch.

Elke zelfstandig ondernemer MOET zijn/haar elevator pitch klaar hebben. Want ook als je op de verjaardag van je kleine nichtje zit, wil je duidelijk kunnen vertellen wat je doet en waarom klanten juist bij jou aan het goede adres zijn.

bnolletjes

Een goede elevator pitch maken vergt tijd, aandacht en goede feedback

Denk niet dat je in je eentje je verhaal voor elkaar krijgt. Iedere ondernemer heeft de neiging te focussen op het aanbod en niet op de vraag van de klant. Een andere valkuil is jargon of een verkeerde nadruk. Tenslotte kan alleen een ander je non-verbale communicatie testen en terugkoppelen. Dus, hoe spannend het ook is, organiseer je feedback voordat je je elevator pitch vertelt aan potentiële klanten (je krijgt immers maar één kans om een eerste indruk te maken). We hebben 7 tips voor je verzameld die je kunt gebruiken voor jouw elevator pitch.

bnolletjes

7 tips

  • Je praat rustig (anders snappen ze het niet), met enthousiasme (dat spreekt mensen aan) en vastberadenheid (dat wekt vertrouwen) over je aanbod.
  • Je bent je bewust van je lichaamshouding en je bewegingen. Die passen bij jou en hoe je wilt overkomen (dus b.v. niet verlegen, geen afgezakte schouders, geen gekruiste benen, geen armen over elkaar voor je borst).
  • Je verhaal gaat in op de VRAAG die een klant kan hebben. Als je gesprekspartner die niet zelf heeft, noem je een voorbeeldklant.
  • Je vertelt concreet en in begrijpelijk Nederlands (zonder jargon) wat jouw antwoord op die vraag is, dus wat je aanbiedt en je vertelt wat de voordelen zijn.
  • Je vertelt overtuigd waarom jij de beste aanbieder bent. Bescheidenheid is hier niet op zijn plaats. Daarmee overtuig je geen klanten.
  • Je mag ook best wat vertellen waarom je dit aanbiedt en wat jouw overtuiging, missie of doel is. Een persoonlijke tint in je elevator pitch geeft vaak aanknopingspunten voor een verder gesprek.
  • Vertel je elevator pitch zo vaak je kunt. Op een gegeven moment komt hij vanzelf en kom je ook goed over. En natuurlijk pas je hem aan als de omstandigheden anders zijn.