Zo, je hebt je ‘eerstelijns communicatie’ (logo, visitekaartje, website, evt. flyer) op orde, je weet wie je ideale klant is (zie berichten 1 en 2 over dit onderwerp) dan is het tijd voor de volgende stap.

Tip 3 – vergroot je netwerk, o.a. met social media

communicatie en marketingZelfstandige professionals en kleinere organisaties zijn in grote mate afhankelijk van hun netwerk. Dat hoeft niet alleen een zakelijk netwerk te zijn. Wie weet is jouw volgende klant wel een neef van je beste vriendin. Dus kijk in brede zin naar je netwerk.

Lokale ondernemersnetwerken kunnen een goede bron van prospects zijn, omdat mensen elkaar daar vaak het werk gunnen. Iedereen begrijpt dat mond-tot-mond reclame een krachtig verkoopargument is. En omdat je elkaar (een beetje) kent, is er ook sneller een basis van vertrouwen.

Maar ook een buurtfeest of verjaardag is een kans tot vergroting van je netwerk. Aarzel niet om bekend te maken wat je doet, er enthousiast over te zijn en op die manier ’te zaaien’  Je zult verbaasd zijn waar er dan ineens geoogst kan worden.

Met social media hebben het netwerken en de mond-tot-mond reclame een nieuwe dimensie gekregen. Ook hier gaat het over het aanbevelen van elkaar, maar nu via het internet. Om dat te stimuleren, zorg je ervoor dat je te vinden bent op social media. Liefst een paar: LinkedIn, Facebook en Twitter (voor Nederland)  Social media zijn er niet voor de eeuwigheid; Tupperware parties bestaan immers ook (bijna) niet meer. Dus hou in de gaten waarheen het zich ontwikkelt (of blijf ons blog volgen….).

Op Facebook kun je een bedrijfspagina aanmaken, naast je privéprofiel. Hetzelfde geldt voor LinkedIn.

Dus aan de slag! Investeer tijd in Facebook, LinkedIn en/of Twitter en vergroot je netwerk.

Vind je het lastig? Wij kunnen je daarbij op verschillende manieren helpen. Jij kiest wat het beste bij je past.

Meer tips? Lees:

Tip 1: wees herkenbaar en consistent
Tip 2: definieer je ideale klant
Tip 3: vergroot je netwerk met social media
Tip 4: doe eens wat anders
Tip 5: pak door naar ‘live’ contact
Tip 6: bestaande klanten zijn je beste ambassadeur
Tip 7: werk samen met anderen
Tip 8: blijf alert en verander mee