Volg je onze serie met communicatie & marketingtips? Dan is je vast opgevallen dat veel van de tips nog lekker veilig uitgevoerd konden worden zonder de grootste uitdaging aan te gaan: een potentiële klant in levende lijve benaderen.

Tip 5 – promoot jezelf in ‘live’ contact

communicatie en marketingEn dat is natuurlijk wel waar het om gaat. Je kunt braaf al je huiswerk doen en dan wachten tot de klanten uit de lucht komen vallen, maar wij kunnen je vertellen dat het zo niet gaat (o, dat dacht je al).

Dus nu je contacten hebt via je social media, een vrolijk kaartje uitgestuurd hebt en sommige geselecteerde contacten soms een nieuwsberichtje doorstuurt, is het nu tijd om de telefoon te pakken en je ‘prospects’ te bellen. Oefen vantevoren met een zakelijke collega en maak een telefoonscriptje, zodat je niet met je mond vol tanden komt te staan of je achteraf realiseert dat je iets vergeten bent.

Onze tip: Maak eerst een gezellig praatje en breng dan je product of dienst onder de aandacht. Maak bijvoorbeeld een afspraak, zodat je iets kan laten zien. Of vertel dat je een leuke dienst hebt en of er misschien nog iemand in zijn/haar netwerk is die daarin interesse heeft. Of door ze uit te nodigen voor een bijeenkomst en daar dan de acquisitie te doen. Of – als je net start – te vragen om een netwerkgesprek. De meeste mensen willen starters wel een beetje op weg helpen.

Als je de juiste potentiële klanten kiest, zul je zien dat op den duur je inspanningen beloond worden. Wellicht niet binnen twee weken en niet via het kanaal dat je gedacht had. Maar wij zijn ervan overtuigd dat als jij goede energie in de wereld investeert het uiteindelijk ook weer bij jou terecht komt!

Lees meer tips:

Tip 1: wees herkenbaar en consistent
Tip 2: definieer je ideale klant
Tip 3: vergroot je netwerk met social media
Tip 4: doe eens wat anders
Tip 5: pak door naar ‘live’ contact
Tip 6: bestaande klanten zijn je beste ambassadeur
Tip 7: werk samen met anderen
Tip 8: blijf alert en verander mee