nadenken-over-commEen communicatieplan maken is niet alleen iets voor grote bedrijven. Juist voor kleinere ondernemingen is het essentieel dat je goed communiceert. Je netwerken zijn de beste bron voor nieuwe contacten en wellicht nieuwe klanten, dus ga daar zorgvuldig mee om. Met behulp van een mini-communicatieplan.

In ons blog vind je meer berichten en tips over dit onderwerp. Kijk even in de balk hiernaast in de tagcloud bij communicatietips en marketingtips.

Hier nog even een paar korte tips:

Neem eerst de tijd om na te denken WAT je precies wilt communiceren (de boodschap) en aan WIE (doelgroep) je dat wilt doen. In het wilde weg schieten heeft bijna nooit resultaat. Gericht schieten veel vaker.

Maak een kort verhaal (elevator pitch) en oefen dat. Nu kun je op allerlei gelegenheden vlot en trefzeker antwoorden op de vraag ‘En wat doe jij?’

Natuurlijk zorg je er dan voor dat je iets kunt achterlaten: een visitekaartje, een ansichtkaart met je werk, je mailadres of webadres, een gadget met daarop je webadres etc. En vergeet ook niet de contactgegevens van de ander te vragen, anders weet je nog niet wie je aan je netwerk kunt toevoegen.

Daarna ga je je netwerk onderhouden. Kijk eens bij de serie Communicatie & marketingtips. B.v. deel 4: doe eens wat anders. Je netwerk is immers je grootste bron van nieuwe contacten en nieuwe klanten.

Je zult zien, als je energie zet op jezelf goed profileren, zul je vanzelf meer contacten krijgen. Daarmee wordt de kans op een opdracht in de toekomst steeds groter.

En misschien denk je ‘wat een open deuren’. Tja, kijk dan eens kritisch naar je eigen communicatie. Ziet alles er verzorgd uit? Hoe consequent ben jij in het jezelf profileren? Vaak valt er best nog winst te halen jezelf beter bekend maken in je directe omgeving. Die vertellen het wel verder door.  90% van onze klanten zijn relaties van relaties. Wij krijgen vrijwel nooit ‘koud’ nieuwe klanten.